
1 
 

Taller János  

A szabad nép a harc útjára lép 
A Népszabadság a politikai küzdelmek frontvonalában 

 

 

„Meg kell mondani, hogy a Szabad Népet1 a nemzetközi sajtó is üdvözölte. 
Ennek ellenére indítványozom, hogy a Szabad Nép nevet ne tartsuk meg.” 

Kádár János2 

 

A Magyar Nyelv Értelmező Kéziszótára a címszóhoz az alábbi meghatározást 

kapcsolja: „Valamely szellemi alkotásnak rendszerint rövid megjelölése, amely más 

alkotásoktól megkülönbözteti, és gyakran a tartalmára is utal.”3  Vagyis minden egyes 

címválasztás tudatos döntés eredménye. A szerzők a cím megválasztásával tudatosan 

törekednek az olvasó befolyásolására. A címadás marketingtevékenység is, hiszen olyan 

megjelölést kell adni az alkotásnak, amely felkelti az olvasók érdeklődését. A címnek hordoznia 

kell az alkotás lényegi tartalmát. A cél az, hogy az olvasó ezt a művet válassza, és ne egy 

másikat. 

Egy induló lap vagy folyóirat címének kiválasztásakor a tulajdonosok gyakran több 

szempontot is mérlegelnek. A történelemmel, filozófiával vagy irodalommal foglalkozó 

folyóiratok címe rendszerint utal a bennük rejlő tartalomra. Az olvasó már a cím alapján képet 

alkothat arról, milyen jellegű témákkal találkozik majd a lapban. 

Hasonló logika érvényesül a bulvársajtó, valamint az országos és regionális hírlapok 

címeinek megválasztásakor is. Az olvasó a cím alapján többnyire előre következtethet arra, 

milyen tartalomra számíthat. A szervezetekhez vagy politikai pártokhoz többé-kevésbé kötődő 

lapok gyakran már a címoldalon hangsúlyozzák függetlenségüket. Jó példa erre az 1919-ben 

indult Magyar Jövő, amely magát független politikai napilapként határozta meg. Az induló lap 

                                                 
1 Szabad Nép: A Magyar Kommunista Párt (MKP), 1948-tól az MKP-nak a Szociáldemokrata Párttal (SZDP) 
történő egyesülése után a Magyar Dolgozók Pártjának központi lapja. Első száma 1942-ben jelent meg. 1944 
decemberében a nyilasok megtámadták az illegális nyomdát, ezt követően a lap legközelebb 1945. március 25-én 
jelent meg.  
2 Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltár (MNL OL) M-K-S 288.f.4/1.őe. 14. 
3A magyar nyelv értelmező szótára. Online: https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-
magyar-nyelv-ertelmezo-szotara-1BE8B/c-2232B/cim-22745/ 

https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-magyar-nyelv-ertelmezo-szotara-1BE8B/c-2232B/cim-22745/
https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-magyar-nyelv-ertelmezo-szotara-1BE8B/c-2232B/cim-22745/


2 
 

első számában Dr. Putnoki Béla Zászlóbontás című írásában részletesen kifejtette, mit értett a 

függetlenség fogalma alatt: „A Magyar Nemzeti Szövetség borsodvármegyei és miskolczi 

csoportjának a sajtója ez a lap, a »Magyar Jövő«, amelynek első számával ma a nyilvánosság 

elé jövünk. A béklyóiból felszabadult szó és gondolatszabadság, a sajtószabadság örök jogán 

tesszük meg ezt az első lépést. Magyar sajtó mostohább viszonyok között még nem bontott 

zászlót.” 4Joggal vetődik fel a kérdés: kitől volt valójában független ez az „független” lap? Az 

alapító szervezettől minden bizonnyal nem, hiszen a lap ténylegesen annak álláspontját 

közvetítette. 

A politikai pártok által alapított lapok – az ún. pártlapok – címeiben gyakran fedezhetők 

fel mögöttes üzenetek. Ezek a lapok nemcsak önmagukat kívánják „eladni”, hanem az őket 

tulajdonló párt politikáját is. 5 Propagandaeszközök, amelyek az eseményeket saját pártjuk 

szemszögéből értelmezik és annak politikai üzeneteit közvetítik. Olvasóközönségük akarva-

akaratlanul is részévé válik a párt propagandatevékenységének. A sajtó propagandacélú 

használata nem új keletű jelenség: gyökerei egészen az ókorig nyúlnak vissza. 

TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS – A NEMZETKÖZI SAJTÓ 
KIALAKULÁSA 

Az első ismert újságszerű kiadvány Kínában, a Han-dinasztia (Kr. e. 201 – Kr. u. 222) 

idején jelent meg Tipao címen; ezt az állam adta ki, és nyomtatott formában egészen a Tang-

dinasztia végéig (Kr. u. 906) fennmaradt.6 A kiadvány elsősorban a kormányzati döntések és 

rendeletek közlését szolgálta. 

Az ókori Rómában Julius Caesar volt az a politikai vezető, aki elsőként ismerte fel a 

rendszeres híradások és közlemények jelentőségét. Suetonius beszámolója szerint Caesar Kr. e. 

59-ben, hivatalba lépését követően elrendelte, hogy „minden ügyet, amelyet akár a senatusban, 

akár a nép előtt tárgyalnak, írásba foglalva tegyenek közzé”. 7 Ezt a dokumentumgyűjteményt 

Acta Senatus néven ismerték. Valójában egy hivatalos jegyzőkönyv formáját öltötte. Augustus 

császár döntése nyomán a dokumentum hozzáférése kizárólag a szenátorok számára volt 

                                                 
4 DR. PUTNOKI Béla (1919): Zászlóbontás. Magyar Jövő. 1(1) 1. 
5 „Lapunk és a függetlenségi párt. A Független Magyarország megindulása első napjától fogva híven és 
önzetlenül szolgálja a függetlenségi eszmét s programjául azt tűzte ki, hogy a fontosabb politikai kérdésekben a 
párt határozataihoz ragaszkodik. Ezt a programmját híven és lelkiismeretesen megtartotta szerkesztőségünk, úgy 
ahogyan még soha pártlap a magyar sajtóban meg nem tartotta,”(1903).  Független Magyarország, 2(286). 2. 
6 BARRÈS-BAKER, M. C. (2006) An Introduction to the Early History of Newspaper Advertising, Online: 
https://www.brent.gov.uk/media/387509/Newspaper_advertising_article_2011.pdf 
7 SUETONIUS: Caesarok élete. Online: https://mek.oszk.hu/03200/03264/03264.htm#1  

https://www.brent.gov.uk/media/387509/Newspaper_advertising_article_2011.pdf
https://mek.oszk.hu/03200/03264/03264.htm#1


3 
 

engedélyezett. A források alapján a kiadvány Kr. u. 222-ig bizonyosan létezett. Az Acta diurnia 

intézménye már Kr. e. 59 előtt is ismert volt. Tartalma üzleti, társadalmi és közéleti 

információkat egyaránt közölt. Mindezek alapján az Acta diurnia a modern napilapok egyik 

előzményének tekinthető. 8 

A Nyugat-római Birodalom bukását követően Európában több évszázadon át szünetelt 

a rendszeres publicisztika és hírszolgálat. A feudális társadalom szerkezete és a politikai 

széttagoltság nem kedvezett a hírek gyors terjedésének. Az uralkodó egyházi és világi elit 

számára nem bírt különösebb jelentőséggel az információk gyors terjedése.9A nyomtatás 

megjelenése előtt a hírek terjesztésében elsősorban a kereskedők és az utazók játszottak 

meghatározó szerepet. Az információ továbbításának egyik sajátos eszköze a postagalamb volt. 

Az újságok megjelenése előtti időszakban a hagyományos levelezésből fejlődött ki a kézírásos 

közlönyök és hírlevelek műfaja (nouvelles à la main, news letters). Tartalmuk az egyszerű 

tudósításoktól egészen a kémjelentésekig terjedhetett. A kézírásos hírlevelek gyakorlata 

egészen a kora újkorig fennmaradt.10 

Röviddel azután, hogy Johannes Gutenberg 1453-ban feltalálta a mozgatható 

betűelemekkel történő nyomtatást, Nyugat-Európában megjelent a nyomtatott sajtó. Az első 

ismert nyomtatott hír 1470 körül jelent meg Itáliában, és egy versenyről szóló beszámolót 

tartalmazott. Az első kéziratos újságok – a modern napilapok előzményei – az 1530-as években 

jelentek meg Velencében. Nyilvános felolvasásukért 1563-ban egy gazetta értékű belépődíjat 

szedtek, innen származik a hírlapok későbbi elnevezése, a gazette. Ezek a kiadványok rövid idő 

alatt egész Európában elterjedtek, és még Londonban is olvasták őket.11 A 16–17. századra a 

hírek közlése egyre inkább rendszeressé vált. A bankárok és kereskedők számára különösen 

fontossá vált az árakról és a beszerzési lehetőségekről szóló információk cseréje és közzététele. 

Ezekben a hírlevelekben idővel megjelentek a jelentősebb hadi és politikai hírek is.  

Ilyen kézírásos hírleveleket adott ki többek között az augsburgi Fugger bankház is. Az 

első fennmaradt nyomtatott hírlevél az 1609-ben Strasbourgban megjelent Relation volt. A 17. 

század első felében különböző európai térségekben jelentek meg a hírlapok, illetve 

                                                 
8 Acta. Online: https://www.britannica.com/topic/Acta  
9 SZABOLCSI Miklós főszerk. (1985): A magyar sajtó története II/1 - 1848–1867. Budapest: Akadémia kiadó. 
10 TEMPLE, Mick (1996): History of the British Press. Open University Press. 4. 
11 STEPHENS, Mitchell (1994): History of Newspapers, written for Collier’s Encyclopedia. Online: 
https://tcnj.instructure.com/courses/1364173/pages/mitchell-stevens-a-history-of-news ; H. HANNY Erzsébet 
(2008): Buda 1686. évi visszafoglalásának hírei hazai könyvgyűjteményeink egykorú, spanyol nyelvű kiadványai 
alapján (doktori disszertáció) Online: http://doktori.btk.elte.hu/hist/horvathnehannyerzsebet/diss.pdf;Buzinkay 
Géza (1993): Kis magyar sajtótörténet. Online: 
https://web.archive.org/web/20140418025652/http://vmek.oszk.hu/03100/03157/03157.htm  

https://www.britannica.com/topic/Acta
https://tcnj.instructure.com/courses/1364173/pages/mitchell-stevens-a-history-of-news
http://doktori.btk.elte.hu/hist/horvathnehannyerzsebet/diss.pdf
https://web.archive.org/web/20140418025652/http:/vmek.oszk.hu/03100/03157/03157.htm


4 
 

hírlapkezdeményezések: Svájcban (1610), Hollandiában (1618), a Habsburg Birodalomban 

(1620) és Angliában (1621). A közvélemény és a közhangulat befolyásolására alkalmas sajtót 

a politikai hatalom szinte azonnal igyekezett ellenőrzése alá vonni. Ennek egyik legfontosabb 

eszköze a cenzúra volt, amelyet például a harmincéves háború idején az angol kormány is 

alkalmazott, amikor megtiltotta a külföldi eseményekről szóló hírek közlését. Richelieu bíboros 

1631-ben eltérő taktikát választott: a La Gazette de France elindításával gyakorlatilag 

ellehetetlenítette a konkurens kiadványokat.12 

A 19. században alapvető, forradalmi változások mentek végbe a sajtó történetében. Az 

angolszász térségben kialakult a modern újságstruktúra, és ezzel párhuzamosan megjelentek a 

laptulajdonlás és a lapelőállítás új formái. A sajtó az üzleti világ szerves részévé vált. Ezzel 

párhuzamosan önálló szakmává vált az újságírás. A század közepétől az alkalmi tudósítók 

helyét egyre inkább az állandó alkalmazásban álló újságírók vették át. A század végére az új 

technológiák hatására kialakult a világsajtó. Ez a világsajtó a 20. század közepére jelentős 

hatalmi tényezővé vált, pozícióját azonban a 21. század elején elterjedő internet, majd a 2010-

es évektől térnyerő közösségi média alapjaiban rendítette meg. 

A MAGYAR SAJTÓ TÖRTÉNETE A NÉPSZABADSÁG 
MEGALAKULÁSÁIG 

Magyarországon a nyomtatott újságlevelek a 16. század végén jelentek meg. A nyugat-

európai példákkal ellentétben ezek a kiadványok nem nemzeti nyelven íródtak. Az első 

fennmaradt hírlevél 1587-ben jelent meg Mogyorókeréken; német nyelven adták ki Neue 

Zeitung aus Ungarn címmel. A 17. század folyamán már magyar nyelven is megjelentek az 

újságlevelek. Az első ilyen kiadványt Brewer Lőrinc lőcsei nyomdász jelentette meg 1634-ben. 

Néhány évvel a világ egyik legrégebbi, ma is megjelenő lapja, a Wiener Zeitung (1703-ban 

Wiennerisches Diarium néven indult, 1780-tól Wiener Zeitung) megalapítását követően jelent 

meg az első magyar időszaki lap, a Mercurius Hungaricus. A lap kifejezett célja a bécsi 

újságban megjelenő udvari propaganda ellensúlyozása volt. Első száma feltehetően magyar 

nyelven jelent meg, a későbbi számok azonban latin nyelvűek voltak, és elsősorban 

haditudósításokat közöltek.  

Mária Terézia és II. József uralkodása idején további két latin nyelvű lap jelent meg 

Magyarországon, ami elsősorban az író-olvasó közönség latin nyelvtudásával magyarázható 

                                                 
12 BUZINKAY 1993. 



5 
 

(1844-ig a latin volt Magyarország hivatalos nyelve).13 A latin nyelvű kiadványok mellett 

német nyelvű lapok is indultak; ezek közül az 1765 és 1929 között megjelenő Preßburger 

Zeitung volt a leghosszabb életű. Az első magyar nyelvű hírlap 1780-ban jelent meg Magyar 

Hírmondó címmel. Ezt követően különböző mértékű sikerrel indultak magyar és idegen nyelvű 

lapok, amelyek számára komoly visszaesést jelentett, amikor a II. József uralkodása alatti 

enyhébb cenzúrát I. Ferenc idején szigorúbb szabályozás váltotta fel. Ennek következtében 

1795-re az újságok többsége megszűnt, vagy csupán vegetáló állapotban működött tovább. 

Az abszolutista felfogás szerint ugyanis a sajtó feladata kizárólag a tájékoztatás, ezért 

egy adott régióban egynél több újságra nincs szükség. 1806-ban jelent meg a Hazai Tudósítások 

(1806–1848) című lap14, amelyet Kultsár István15 „a magyar köz hasznára” indított. Ezt 

követően majdnem negyedszázadig nem került sor újabb hírlap kiadására. Folyóiratok azonban 

megjelentek: Erdélyi Híradó (1815–1818), Tudományos Gyűjtemény (1817–1841), Felső-

magyarországi Minerva (1826–1828), valamint az Élet és Literatura (később Muzárion) 1826–

1828, illetve 1829–1833 között. 

Az 1830-as évek meghatározó korszakot jelentenek mind a magyar politika, mind a sajtó 

történetében. A reformkor két meghatározó politikai szereplője ebben az időszakban indította 

el saját sajtóorgánumát. Gróf Széchenyi István Kisfaludy Károllyal már 1829-ben tervbe vette 

a Jelenkor (1832–1848) című lap, valamint melléklapja, a Társalkodó elindítását. Kisfaludy az 

engedélyeztetési kérelmet is benyújtotta, halála azonban közbeszólt, így a lap végül csak 1832-

ben jelenhetett meg Helmeczy (Bierbrauer) Mihály szerkesztésében. Annak ellenére, hogy az 

1830-ban tartott pozsonyi diétán gróf Andrássy György tornai követ már felvetette egy 

országgyűlési újság kiadásának gondolatát, ilyen jellegű lap ekkor még nem jelent meg. A 

rendek ugyanakkor úgy határoztak, hogy amennyiben valaki ilyen jellegű újság indítását 

kezdeményezi, nem gördítenek akadályt elé.  

Az 1832–1836-os országgyűlésen egy fiatal ügyvéd, Kossuth Lajos, ismét távollévő 

főrendek követeként vett részt. Egyik megbízója, Lónyai Gábor kérésére, tiszteletdíj ellenében 

vállalta, hogy rendszeres tájékoztatásokat küld az országgyűlés eseményeiről. A felkéréshez 

idővel további megrendelők is csatlakoztak. Kossuth már az országgyűlés első napjától kezdve 

rendszeresen jegyzetelt. Az első szám, amely az Országgyűlési Tudósítások címet viselte, 1832-

                                                 
13 BUZINKAY 1993. 
14 KULTSÁR István (1806): Hazai Tudósítások, Hazai Tudósítások 1(1), 1. 
15 Kultsár István (1761–1828) író, újságíró és lapszerkesztő, a magyar nyelvű sajtó egyik úttörője volt. 
1806-ban indította a Hazai Tudósítások című lapot, amely jelentős szerepet játszott a magyar nyelvű közélet és 
sajtó fejlődésében. 



6 
 

ben jelent meg. A kiadvány híre rövid időn belül eljutott az uralkodóhoz és Metternich 

kancellárhoz is.16 II. Ferenc király rendeletben kötelezte Kossuthot a tulajdonában álló 

kőnyomda átadására, amelynek végül eleget is tett. Az Országgyűlési Tudósítások 1836-ig 

jelentek meg. 

Ezt követően Kossuth hasonló módszerrel készítette és terjesztette a Törvényhatósági 

Tudósításokat, amely a megyegyűlések eseményeiről számolt be. Mivel a kiadvány nem állt 

országgyűlési mentelmi oltalom alatt, Kossuth ellen hűtlenségi pert indítottak és négyéves 

börtönbüntetésre ítélték. Szabadulását követően, 1841-ben Kossuth elindította a Pesti Hírlapot, 

amely rövid időn belül az ellenzék meghatározó sajtóorgánumává vált. A napilap megindítását 

Metternich politikai megfontolásokból engedélyezte abban a hitben, hogy ezzel Kossuth 

tevékenységét ellenőrzés alatt tarthatja. 1844-ben az udvari körök nyomására Kossuthot 

eltávolították a szerkesztőség éléről. A lap ezt követően 1849-ig működött. 

Az 1848–1849-es forradalom és szabadságharc a sajtószabadság törvényi biztosítását is 

magával hozta. Az 1848. évi XVIII. törvénycikk kimondta, hogy „Az előző vizsgálat 

eltöröltetvén örökre s a sajtószabadság visszaállíttatván, ennek biztositékául ideiglenesen 

rendeltetnek:1. § Gondolatait sajtó utján mindenki szabadon közölheti, és szabadon 

terjesztheti.”17  

A törvény kihirdetését követően számos, gyakran csupán néhány hónapig működő új 

lap indult. A teljesség igénye nélkül: Jövő, Köztársasági Lapok, Marczius Tizenötödike18, 

Munkások Újságja, Reform. A Batthyány-kormány nevéhez fűződik az első hivatalos lap, a 

Közlöny kiadása. A szabadságharcot követő abszolutizmus formálisan ugyan érintetlenül 

hagyta a sajtószabadságot. Egy, a cenzúránál is hatékonyabb és veszélyesebb ellenőrzési 

módszert vezetett be. Ezt a gyakorlatot utólagos ellenőrzésként emlegették. Az elkészült 

nyomtatványokat be kellett mutatni a rendőrségnek, amely eldöntötte, hogy az adott lap 

árusítható-e vagy sem. Mivel a kész nyomtatványok esetleges betiltása a kiadók számára 

komoly anyagi veszteséget jelenthetett, gyakran már előzetesen öncenzúrát gyakoroltak, illetve 

                                                 
16 Klemens Wenzel Lothar von Metternich herceg (1773-1859): államférfi, politikus. 1821-1848 között a 
Habsburg Birodalom kancellárja. 
17 1848. évi XVIII. törvénycikk Sajtótörvény https://net.jogtar.hu/ezer-ev-
torveny?docid=84800018.TV&searchUrl=/ezer-ev-torvenyei%3Fpagenum%3D27 utolsó letöltés: 
2020.december 10. 
18 Ehhez a laphoz kötődik az újságok utcai árusítása és a rikkancsok megjelenése. A lapot Kossuth Lajos tiltotta 
be 1849-ben.   

https://net.jogtar.hu/ezer-ev-torveny?docid=84800018.TV&searchUrl=/ezer-ev-torvenyei%3Fpagenum%3D27
https://net.jogtar.hu/ezer-ev-torveny?docid=84800018.TV&searchUrl=/ezer-ev-torvenyei%3Fpagenum%3D27


7 
 

rendőrségi alkalmazottakat fizettek le annak érdekében, hogy a kényesnek ítélt cikkeket még 

megjelenés előtt ellenőrizzék. 

Ebben a korszakban indult a csaknem kilencven éven át megjelenő Pesti Napló (1850–

1939).19 Emellett több, rövidebb-hosszabb életű újság is megjelent, például a Magyar Sajtó 

(1855–1865), a Magyar Hírlap (1849–1852), az Idők Tanúja (1860–1868) és A Hon (1863–

1882). 

Az 1867-es kiegyezést követően a sajtó életében is teljesen új korszak kezdődött. A 

gazdasági fejlődéssel párhuzamosan létrejött a tömegoktatás, amely jelentősen megnövelte az 

írni-olvasni tudók számát. Ez új piaci lehetőségeket teremtett, amelyekre már üzleti alapon is 

lehetett lapokat építeni. Míg a XIX. század elején az újságok csupán néhány száz, kivételes 

esetben néhány ezer példányban jelentek meg, a századforduló környékén némelyikük már több 

tízezres példányszámot is elért (például a Pesti Hírlap, amely mintegy 60 000 példányban jelent 

meg). 

Az 1870-es évek elején új típusú politikai irányultságú lapok jelentek meg, amelyek 

elsősorban a nagyvárosok ipari központjaiba áramló kétkezi munkásrétegeket kívánták 

megszólítani. 20 E lapok közül kiemelkedik az 1873. január 5-én megjelent Munkás Heti-

Krónika, amely később önmeghatározása szerint a magyarországi választójoggal nem 

rendelkező társadalmi csoportok közlönyének tekintette magát. A lap indulásakor az alábbi 

célkitűzéseket fogalmazta meg: 

„Tegyen mindenki tehetsége szerint, hogy lapunk minél messzebb 

kiterjedést nyerjen. Ne legyen műhely, kevésbé pedig munkás kunyhó, 

hol a »Munkás heti-krónika« ne találtatnék. Ébresszétek fel a 

közönyösöket hosszantartó álmokból, keltsétek az olvasóérdekeltséget 

munkás-testvéreitek közt, mivel csak ezáltal biztosíthatjátok a »Munkás 

heti-krónika« lételét. Előfizetési ára oly olcsóra van szabva, hogy 

minden munkásnak tehetségében áll, azt magának megszerezhetni. Mi 

a lap tartalmát illeti, az vezérczikkek és hetiszemléken kívül különösen 

az egyletek és munkások körében előfordulandó mozzanatokról bővebb 

tudósítást fog hozni. A »Munkás heti-krónika« továbbá a társadalmi 

kérdések megvitatását és a munkások anyagi érdekeinek megóvását és 

                                                 
19 BUZINKAY 1993. 
20 Munkások Újságja, Arany Trombita, Általános Munkás-Újság, Testvériség. 



8 
 

gyámolítását tűzte ki czéljául, miért is az egyletek és társulatok 

felszólíttatanak, hogy előfordulandó kívánalmaikat és panaszaikat a 

szerkesztőségnek (váczi-út 58. sz., ajtó 6) küldjék be, hol szíves felvételt 

fognak találni.”21 

1880. február 1-jétől a lap Népszava címen jelent meg, és a Magyarországi 

Szociáldemokrata Párt központi sajtóorgánumává vált. 1905-től a Népszava napilapként 

működött tovább. 

A politikai sajtó térnyerésével párhuzamosan a bulvárlapok22  is jelentős népszerűségre 

tettek szert. Közülük is kiemelkedett a Miklós Andor23 által 1910-ben alapított Az Est című 

bulvárlap, amelynek piacra lépését átfogó reklámkampány előzte meg. Az újság kifejezetten 

bulvárjellegű tartalma megosztotta a közvéleményt, egyes vélemények szerint 

szenzációhajhász módszereket alkalmazott. Móricz Zsigmond értelmezésében ugyanakkor Az 

Est és munkatársai ennél jóval jelentősebb szerepet töltöttek be: 

„Miklós Andor és Sebestyén Arnold tanították meg olvasni a magyar 

népet. A kalendáriumról Az Est olvasóivá emelkedett a magyar falu- És 

ez azt jelenti, hogy egyszerre csa-k a hivatalosan művelt népámítás 

helyett első kézből vett információkkal, az európai sajtóban is a 

legelsővonalú hírszolgáltatással, eszmei és politikai irányítással kötött 

benső kapcsolatot a tanyák népe.”24 

Az első világháború idején a sajtó működését jelentősen korlátozták, és átfogó cenzúrát 

vezettek be, amelyet a Károlyi-kormány 1918. december 7-én elfogadott sajtótörvényével 

megszüntetett. A Tanácsköztársaság időszakában az államosított sajtó felett a sajtódirektórium 

gyakorolta a felügyeletet. Több száz sajtóterméket tiltottak be, köztük a vicclapokat is. 

A Tanácsköztársaság bukását követően visszatért a Bach-korszakból ismert utólagos 

cenzúra rendszere. A sajtórendészeti korlátozások végül 1921-ben szűntek meg.  

A két világháború közötti időszak sajtópolitikája azonban élesen elkülönülő szakaszokra 

bontható. Az 1920-as években Bethlen István kormányzása viszonylag liberális sajtópolitikát 

                                                 
21 Olvasóinkhoz! (1873). Munkás Heti Krónika. 1(1), 1. 
22 Az 1870-es évektől a körutakon, sétálóutcákon (Boulvard ejtsd: bulvár), az ember között terjesztett lapokra 
használták.  Céljuk a hírek oly módon való tálalása, hogy azzal növeljék a saját népszerűségüket és piacukat. 
23 Miklós Andor – 1905-ig Klein Ármin (1880-1933) újságíró, lapszerkesztő, üzletember. Az Est tulajdonos-
főszerkesztője és Atheneum Irodalmi és Nyomdai Rt. elnöke.   
24 MÓRICZ Zsigmond (1933): Miklós Andor. Pesti Napló, 84(275), 7. 



9 
 

érvényesített. A korábban alapított lapok többsége továbbra is folytathatta tevékenységét (pl.: 

Az Est, Friss Újság, Kis Újság, Magyarország, Magyar Újság, Népszava, 8 Órai Újság, Pester 

Lloyd, Pesti Hírlap, Pesti Napló, a hetilapok közül a Hétfői Napló, Szabad Szó). A fajvédő 

mozgalomhoz kötődő lapok mellett liberális és katolikus irányultságú sajtótermékek is 

megjelentek.  

Az 1930-as évek végén a Darányi-kormány által bevezetett első zsidótörvény már 

súlyos beavatkozást jelentett a sajtó működésébe. Az 1938. évi XV. törvénycikk25 elrendelte a 

Sajtókamara felállítását. A törvény egyúttal előírta, hogy lapok kiadói, szerkesztői és állandó 

munkatársai kizárólag kamarai tagság birtokában dolgozhattak. A jogszabály azt is rögzítette, 

hogy a kamarába zsidó származású személyek csak meghatározott, korlátozott arányban 

nyerhettek felvételt. A rendelkezések következtében a zsidó származású újságírók gyakorlatilag 

teljesen kiszorultak a sajtó életéből. A Sajtókamara megalakulásával párhuzamosan a 

Belügyminisztérium felülvizsgálta a lapengedélyeket. Ennek következtében számos lap 

megszűnt, illetve közvetlen vagy közvetett állami ellenőrzés alá került. A második világháború 

kitörésének napján Teleki Pál miniszterelnök a kivételes állapot kihirdetésével egyidejűleg 

ismét bevezette a cenzúrát, amelyen az 10800/1939. M. E. rendelet 1939. december 10-i 

megjelenése enyhített. A rendelet ugyanis a szerkesztőségre és a kiadóra bízta annak eldöntését, 

hogy a cikkeket bemutatják-e a cenzúrahatóságnak.26  1940. augusztus 28-án újabb szigorítás 

lépett életbe az 5555/1940. sz. M. E. rendelettel. 27 Eszerint minden sajtóterméket kötelező volt 

cenzúrázni, és a törölt részek helyét üresen kellett hagyni. A magyar sajtó 1944. március 19-

éig, a német megszállásig ebben a rendszerben működött.  

1944. április 7-én Kolosváry-Borcsa Mihályt28 nevezték ki a sajtóügyekért felelős 

kormánybiztossá, majd április 14-én államtitkári címet kapott. Hatáskörébe tartozott a Magyar 

Távirati Iroda, a Magyar Telefonhírmondó és Rádió Részvénytársaság, valamint a 

                                                 
25 1938. évi XV. törvénycikk a társadalmi és a gazdasági élet egyensúlyának hatályosabb biztosításáról. Online: 
https://net.jogtar.hu/ezer-ev-torveny?docid=93800015.TV&searchUrl=/ezer-ev-torvenyei%3Fpagenum%3D41  
26 „1. §. (1) Időszaki lap vagy más sajtótermék szerkesztője vagy kiadója a) a honvédelem érdekeit, b) az ország 
külpolitikai érdekeit, c) az ország belső rendjét, köznyugalmát és közbiztonságát, végül d) az ország gazdasági 
érdekeit és hiteléletét érintő minden hírt, cikket, vagy bármilyen más közleményt csak akkor nyomathat ki, ha 
annak kinyomatására a sajtótermék előállítási helye szerint illetékes kir. ügyészség, illetőleg az alábbi (2) 
bekezdésben megjelölt hatóság tagja engedélyt adott. […] 2. §. Az 1. §-ban meghatározott tárgykörökön kívül 
eső közleményt is be kell mutatni az 1. §-ban kijelölt hatóságnak, ha a közlemény többszörösítése és terjesztése a 
közérdeket' sértheti.” A m. kir. minisztérium 1939. évi 10.800. M. E. számú rendelete a sajtóellenőrzésről.  
Magyarországi Rendeletek Tára 73.évf. (1939). Belügyminisztérium 1940. 2275. 
27 A m. kir. minisztérium 1940. évi 5.555. M. E. számú rendelete a sajtóellenőrzésről Magyarországi Rendeletek 
Tára 74.évf. (1940). Belügyminisztérium 1941. 1779- 1881. 
28 Kolosváry-Borcsa Mihály (1896–1946) újságíró, politikus, katona.1939-től az Országos Magyar Sajtókamara 
elnöke. 1946-ban, mint háborús bűnöst elítélték és kivégezték. 

https://net.jogtar.hu/ezer-ev-torveny?docid=93800015.TV&searchUrl=/ezer-ev-torvenyei%3Fpagenum%3D41


10 
 

könyvkiadással kapcsolatos ügyek felügyelete.29 Hivatalba lépését követően megkezdte a lapok 

betiltását és a könyvek bezúzását.30 Tisztségét a Lakatos-kormány megalakulásakor elvesztette, 

a nyilas hatalomátvétel után azonban ismét visszaszerezte. Szálasi Ferenc hatalomra kerülését 

követően Fiala Ferencet31 nevezték ki a Miniszterelnökség sajtófőnökségének 

élére. 32 Rövid időn belül már csupán két nyilaskeresztes lap működhetett eredeti formájában. 

A helyzetet tovább súlyosbította Budapest ostroma. Ennek következtében ebben az időszakban 

a röplapokon kívül más sajtótermék gyakorlatilag nem jelent meg. 

Miközben Budapest ostroma még tartott, az ország keleti országrészében az újrainduló 

társadalmi élet részeként a sajtó is megjelent. 1944. november 15-én elindult a debreceni 

kommunisták lapja, a Néplap. Ezt követte az 1944. április 16-án betiltott Délmagyarország 

1944. november 19-i újraindulása. A lap kezdetben többpárti szerkesztésben működött, később 

azonban kommunista irányítás alá került. 1945. január 19-én a Szabadság című lap is koalíciós 

szerkesztéssel indult el, amely felett a kommunista párt rövid időn belül teljes irányítást 

szerzett. A koalíciós időszakban magánszemélyek lapalapítási lehetőséggel nem rendelkeztek. 

Februárban újraindult a Népszava (SZDP) és a Kis Újság (Független Kisgazda Párt), 

valamint megalakult a Szabad Szó (Nemzeti Parasztpárt). Új hírlapként, új számozással indult 

Pethő Tibor lapja, a Magyar Nemzet. Szintén új napilapként jelent meg két korábbi újság, a 

Világosság és a Haladás.  

1945. március 25-én indult újra, és egyben első alkalommal legálisan az a lap, amely 

évtizedeken át meghatározó szerepet töltött be a magyar sajtóban és amelyben megjelenő írások 

gyakran az aktuálisan uralkodó párt politikai üzeneteit közvetítették a belföldi és a külföldi 

nyilvánosság felé. A lap neve Szabad Nép volt, címen jelent meg, és a Magyar Kommunista 

Párt (MKP), majd 1948-tól a Magyar Dolgozók Pártja (MDP)33 központi lapjaként működött. 

A lap nevét 1956 novemberében Népszabadság-ra változtatták. A lap működését már a 

kezdetektől fogva a párt legszűkebb vezetése közvetlenül irányította és ellenőrizte. 

  

                                                 
29Kolozsváry Borcsa Mihály kinevezése (1944). Budapesti Közlöny, 78(84),1. 
30 Lapbetiltások (1944). Új Nemzedék, 26(85), 7. 
31 Fiala Ferenc (1904-1988) építész, író, újságíró. 1946-ban mint háborús bűnöst golyó általi halálra ítélték. A 
halálos ítéletet kegyelemből életfogytiglani fegyházra változtatták, mivel zsidók igazolták emberséges 
magatartását. 1956-ban szabadságharcosok kiszabadították. Nyugat-Németországba távozott. 
32 Fiala Ferenc az új sajtófőnök (1944). Pesti Hírlap, 66(239), 5. 

33 MKP: Magyar Kommunista Párt, az Szociáldemokrata Párttal történő 1948-as egyesülés után 
létrejött párt neve Magyar Dolgozók Pártja (MDP)  



11 
 

A PÁRT LAPJA 

A Tanácsköztársaság bukása után a Kommunisták Magyarországi Pártja (KMP) 

illegalitásba vonult; pártlapja, a Vörös Újság 1919. augusztus 3-án jelent meg utoljára. A 

Horthy-korszak politikai rendőrsége Hain Péter34 vezetésével és Wayand Tibor35  

detektívfelügyelő közreműködésével szinte teljesen ellehetetlenítette a kommunisták 

magyarországi szervezkedéseit, azokat azonban megszüntetni és véglegesen felszámolni nem 

tudta. 1942. február elsején a KMP egyik illegális nyomdájában megjelent a Szabad Nép első 

száma36 Rózsa Ferenc37 szerkesztésében, amelyben a vezércikket Schönherz Zoltán38 írta. A 

lapból csupán négy számot tudtak kiadni, mivel a politikai rendőrség egy másik ügy kapcsán 

gyorsan a nyomukra bukkant.39 Rózsát az Andrássy úti laktanyában halálra kínozták, 

Schönherzet pedig októberben felakasztották. Az első számról természetesen a személyi kultusz 

idején már így emlékeztek meg: 

„Ma nyolc esztendeje annak, hogy a Szabad Nép első illegális száma 

megjelent. Hosszú utat tettünk meg nyolc év alatt a kis budafoki illegális 

nyomdától a Blaha Lujza-téri új, modern sajtópalotáig. Akkor sötét 

külvárosi utcákon, titkos találkozókon adták át egymásnak, kabát alatt 

dugdosták, a műhely félreeső, sötét sarkában, vagy otthon, bezárt ajtók 

mögött, minden neszre felriadva olvasták az elvtársak a mi lapunkat, 

amely ma milliós tömegeknek. az ország egész népének mutatja az utat. 

De a kezdetlegesen sokszorosított illegális újság ugyanazt hirdette, amit 

ma a rotációsok alól ömlő lappéldányok: a Párt szavát. A Párt, az 

üldözött, elnyomott Párt szervezett, lelkesített, agitált az illegális 

Szabad Nép hasábjain, amelyek fölött büszkén hirdette a felírás: 

»Rákosi Mátyás lapja«”40 

                                                 
34 Hain Péter (1895-1946) detektívfelügyelő, 1923-tól kezdve irányította a kommunisták elleni nyomozást. 1946-
ban háborús bűnösként kivégezték. 
35 Wayand Tibor (1890-1949) detektívfelügyelő. 1949-ben kivégezték. 
36 1952-ben ezt a napot a Magyar Sajtó Napjának nyilvánították. 
37 Rózsa Ferenc (1906-1942) építőmérnök, kommunista aktivista, újságíró, a Szabad Nép első szerkesztője. 
1942. június 1-én letartóztatták, két héttel később tisztázatlan körülmények közt elhunyt. 
38 Schönherz Zoltán (1905-1942) elektromérnök, kommunista pártmunkás, újságíró. Az első Szabad Nép 
szerkesztésében részt vett. 1942. június 6-án letartóztatták, októberben halálraítélték és kivégezték. 
39 1942. április 30-án röplapterjesztés közben elfogtak több újpesti fiatalt. A nyílt nyomozás során egészen a 
KMP Központi Bizottságáig eljutottak.   
40 Évfordulónk (1950). Szabad Nép, 8(27), 5. 



12 
 

Ez utóbbit biztosan nem hirdette az akkor kiadott lap, címében ugyanis az alábbi 

szerepelt: „Szabad Nép – A Kommunisták Magyarországi Pártja (a K. I. szekciója) hivatalos 

lapja.”41 

A központi lap szerepét 1942 és 1944 között a Béke és Szabadság című lap töltötte be, 

amelynek szerkesztője Ságvári Endre volt. A Szabad Nép 1944 szeptemberében illegális 

lapként újból megjelent Budapesten. Összesen öt számot adtak ki belőle (az utolsó 1944 

decemberében jelent meg). 

A Szabad Nép a harcos útjára lép 

„Harcos útjára újra elindul a »Szabad Nép«. Néhány hónappal 

ezelőtt még a föld alatt nyomták. Szerkesztőit, szedőit, terjesztőit és 

olvasóit egyaránt a nyilas banditák és Gestapo kopók falkát üldözik. 

Azóta, fordult egyet a történelem kereke. A rotációs gépek, melyekből 

most a Magyar Kommunista Párt központi lapja kikerül, néhány napja 

még dübörögve ontották a földesúri birtok parasztkézre adásáról szóló 

rendelet sokszázezres példányait.”42 

Rákosi Mátyás vezércikkével indult újra a kommunista pártlap, és ezzel megkezdte 

évtizedeken át tartó, harcos pályafutását. A lapot a legszűkebb vezetés már ekkor közvetlenül 

irányította és ellenőrizte. A lap felelős szerkesztője Horváth Márton43 volt, szerkesztését Révai 

József44 végezte; ő határozta meg annak politikai hangvételét. Mivel Horváth, Révai és 

Losonczy Géza45 (a Szabad Nép főmunkatársa) is tagjai voltak az MKP Központi 

Bizottságának, a lapban megjelenő írásaik külön politikai súllyal bírtak. A lapot a megjelenése 

előtti estén Rákosi és titkársága megkapta. Ha valamelyik cikk nem tetszett nekik, leállíttatták 

a nyomtatást, kicserélték az írást, és a szerző ellen eljárás indult.  

                                                 
41Szabad Nép - Szabad Országban (1942). Online: 
https://mediatortenet.files.wordpress.com/2014/12/szabdnepp.jpg 
42 RÁKOSI Mátyás (1945): Harcos útjára. Szabad Nép, 3(1), 1. 
43 Horváth Márton (1906–1987) kommunista politikus, újságíró, szerkesztő. 1945 januárjában és februárjában az 
MKP KV Propaganda Osztályának vezetője. 1945 márciusától 1950-ig a Szabad Nép felelős szerkesztője. 
44 Révai József (1898-1957) kommunista politikus, író. Az úgynevezett négyesfogat (Rákosi Mátyás, Gerő Ernő, 
Révai József, Farkas Mihály) tagja. 
45 Losonczy Géza (1917–1957) kommunista politikus, újságíró. 1945-ben a Szabad Nép belpolitikai rovatát 
vezette, 1949-ben Révai József népművelési miniszter államtitkára lett. 1951-ben koncepciós perben 
elítélték, 1954-ben szabadult majd a Magyar Nemzet munkatársa lett. Az 1956-os forradalom idején 
államminiszter, majd a Nagy Imre-per harmadrendű vádlottja lett volna, de a börtönben tisztázatlan körülmények 
között meghalt. 

https://mediatortenet.files.wordpress.com/2014/12/szabdnepp.jpg


13 
 

A harchoz emberekre is szükség volt, akik részt vettek a küzdelemben. Jó és tapasztalt, 

tényeket ismerő újságíróból azonban kevés volt a kommunista párt sorain belül. Éppen ezért a 

külföldről visszatért vagy frissen belépett fiatalokra támaszkodtak, akiknek cikkeit, 

amennyiben szükséges volt, többször is átíratták. Ekkor érkezett a Szabad Néphez a későbbi 

meghatározó újságírók többsége: Gimes Miklós46, Kende Péter47, Kornai János48, Lőcsei Pál49, 

Méray Tibor50, Molnár Miklós51, Vásárhelyi Miklós52.  

1945 májusának közepére nyilvánvalóvá vált, hogy az MKP megindította harcát a sajtó 

feletti uralomért. Mindezt Rákosi Mátyás azon gondolatai is jelezték, amelyeket a kommunista 

párt 1945. május 21–22-én tartott országos pártértekezletén fejtett ki: „Meg kell szerezni a sajtó 

irányítását. A harc most a sajtó területére tevődik át. Jó fegyver van a kezünkben: a 

papírkiutalás. A reakciós lapokat ki kell éheztetni”.53 A papírhiány ellenére a lap több mint 130 

ezer példányban jelent meg. 

A gyűlölet propaganda szolgálatában – az elhelyezett cikkek 

A Szabad Nép újságírói és a kommunista vezetők Marx nyomdokain haladva egy új 

sajtókultúrát honosítottak meg. Ez volt a kommunista gyűlöletpropaganda, amelynek keretében 

a politikai ellenfeleket kocsmai stílusban járatták le, alpári jelzőkkel illetve. Erre példa Rákosi 

Mátyásnak az 1945. október 7-i, elvesztett választásról szóló értékelése, amelyben a győztes 

pártra szavazókat minősíti: 

                                                 
46 Gimes Miklós (1917–1958) újságíró, kommunista politikus. 1945-től a Szabad Nép újságírója, később a 
Magyar Nemzet tudósítója. 1956-os forradalom alatt az általa alapított Magyar Szabadság szerkesztője. 1958-
ban halálra ítélték és kivégezték.  
47 Kende Péter (1927–) kommunista újságíró, majd szociológus és politikai esszéista 
48 Kornai János (1928–) kommunista újságíró, majd közgazdász, egyetemi tanár, az MTA rendes tagja 
49 Lőcsei Pál (1922– 2007) kommunista újságíró, szociológus. A második világháború után a békéscsabai 
Alföldi Népújság, majd a Viharsarok munkatársa (1945–1946), illetve az MKP Csongrád megyei napilapja, a 
Magyar Alföld felelős szerkesztője (1946–1947), ezután a Szabad Nép fővárosi kiadásának szerkesztője 
(1947–1948), az agrár-, a külpolitikai, illetve az elméleti rovat vezetője volt (1948–1954). 1956-os tevékenysége 
miatt 8 év börtönre ítélték. 
50 Méray Tibor (1924–2020) Kossuth-díjas író, újságíró. 1946-ban a Szabad Nép újságírója, a Csillag című 
irodalmi folyóirat felelős szerkesztője 1947–1949-ben. A Magyar Írók Szövetségébenpárttitkár 1953–1954-ben, 
1954–1955-ben újra a Szabad Nép szerkesztőbizottságában dolgozott. 1955-ben Nagy Imre politikájának 
támogatása miatt eltávolították. 1956-ban a Béke és Szabadság munkatársa lett. Az emigrációban eleinte a 
brüsszeli Szemle újságírója. 1962-től egyik szerkesztője, majd 1971–1989 között a párizsi Irodalmi Újság 
főszerkesztője. 
51 Molnár Miklós (1918–2003) kommunista újságíró, történész, politológus, az MTA tagja 
52 Vásárhelyi Miklós (1917–2001) kommunista újságíró. 
53 idézi: VASS Henrik – ZALAI K. László (1991): A tájékoztatás intézményrendszere és munkásmozgalmi 
elitje, 1944–1948. Budapest: Triffer Kiadó. 33. 



14 
 

„A választás legfontosabb mozzanata, hogy nemcsak a valóban 

demokratikus kisgazdapártiak szavaztak a saját pártjukra, hanem a 

huszonötéves Horthy- reakció és, nyilas métely neveltjei is, akik eddig 

meglapultak, most felhasználták az első lehetőséget arra., hogy 

szavazataikkal azt a pártot támogassák, melyet magukhoz legközelebb 

állónak tartanak s amelyről feltételezik, hogy rajta keresztül támadásba 

mehetnek át a fiatal demokráciával szemben. A főváros reakciós és 

fasiszta szavazói ezért támogatták a Kisgazdapártot és nem mert 

»elvekben és módszerekben demokratikus berendezkedést kívánnak«. A 

reakció elveit és módszereit mi jól ismerjük a közelmúltból és tudjuk, 

milyen ügyesen és sikerrel alkalmazta a demokrácia adta jogokat a 

demokrácia ledöfésére.”54 

A személy elleni lejáratásra és a gyűlöletkeltésre jó példa a Mindszenty József 

hercegprímás letartóztatása után megjelent Mindszentynek felelnie kell… című írás. Ebben a 

marxi fogalomtár legtöbb eleme megtalálható: 

„[…] a fekete reakció aknamunkája ellen mozgósította a 

tömegeket és leleplezte Mindszentyt, mint politikai kalandort, az 

imperialisták elsőszámú ügynökét, aki a nagy birtokos és 

nagytőkésuralom visszaállítására szervezkedett, a független Magyar 

Köztársaság ellenségét, a klerikális reakció legaktívabb vezetőjét. 

Ugyanakkor történelmi érdeme az is, hogy éles különbséget tett az 

egyház és az egyház palástja mögött meghúzódó reakció között s a nép 

felháborodását nem az egyház és a vallás, hanem Mindszenty és a 

fekete reakció ellen irányította. Végül történelmi érdeme az. hogy 

elnéző és türelmes politikát folytatott hosszú ideig — mindaddig, amíg 

csak lehetséges volt s türelmi politikáról akkor tért át erélyesebbre, 

amikor ezt a magyar nép felháborodása és Mindszenty 

garázdálkodásainak féktelensége egyaránt halaszthatatlanná tette. A 

magyar demokrácia végtelen türelemmel mindaddig eltekintett 

Mindszenty jól megérdemelt letartóztatásától, amíg csak rá nem 

                                                 
54 RÁKOSI Mátyás (1945): A választások után, Szabad Nép, 3(161), 1. (kiemelések tőlem) 



15 
 

kényszerült végül a népi demokrácia vívmányainak és az állam 

biztonságának érdekében.”55 

A kézi vezérlés itt is tetten érhető. Rákosi az 1948. december 29-i Titkársági ülésen 

tájékoztatta a jelen lévőket a Mindszenty-ügyről. Ekkor döntöttek az anyag gyors 

nyilvánosságra hozataláról.56 

Mintegy fél évvel később hasonló stílusban támadták Rajkot és társait a Vaskézzel az 

árulók ellen című, névtelenül (!) megjelent cikkben: 

„[…] ökölbeszorított kézzel fogadta a trockista kémcsoport 

leleplezésének hírét. Mindenki, akinek drága a Párt és a dolgozó nép: 

undorral, megvetéssel és haraggal fordul az álarcuktól megfosztott, 

szemétdombra való imperialista kémek ellen. Nehéz volna 

lenyomtatni, ahogy a munkások a bizalmukba befurakodott 

júdásokról írnak. […] A júdás Rajk és társai a magyar 

munkásmozgalom minden árulóján túltettek aljasságban. […] besúgó 

tartalékából, hogy kémszolgálatukba szervezzék a 

munkásmozgalomba befurakodott világcsavargó, kalandor 

elemeket. Kémeket, akik Horthy után új gazdát kerestek, akiknek nem 

volt más szakmájuk, mint az árulás és emberkereskedelem, akiknek 

nem volt más ideológiájuk, csak amit kommunistaellenességben és 

szovjetellenességben Európa különböző tájain magukra szedtek, 

embernek álcázott szörnyetegeket, akiknek minden jelmezük, 

szavuk, gesztusuk hazug volt, csak egy volt valódi: a gyűlöletük és 

megvetésük a néppel szemben. A trockizmus, fasizmus, cionizmus és 

antiszemitizmus: ez volt az a családi környezet és ideológiai mocsár, 

amelyből Rajk, Szőnyi, Justus és a többi áruló kinőtt. Nem véletlen, 

hogy az egész kémbandában nincs egyetlenegy munkás vagy 

paraszt, — csak talajtalan és gyökértelen, néptől idegen elemek. 

[…] Ezek a szavak Rajk bandájára, fékevesztett munkásgyűlöletükre 

                                                 
55 Mindszentynek felelnie kell… (1948). Szabad Nép 6(301), 1. (kiemelések tőlem) 
56 MNL OL M-K-S 275.f. 54/23.őe. 1. 



16 
 

is illenek bár ezek az imperialista kémek úgy viszonylanak Trockij 

terroristáihoz, mint az élősdi férgek a tigrishez.”57 

Ez a Rajkot és társait támadó cikk természetesen nem véletlenül jelent meg a Szabad 

Népben. Az 1949. június 15-i Titkársági ülés első napirendi pontjában Rákosi Mátyás arról 

tájékoztatta a testületet, hogy a Központi Vezetőség határozatát kizárólag a Szabad Nép közölje, 

valamint: A vasárnapi Szabad Nép harmadik oldalán – névtelen cikkben foglalkozzon a 

leleplezett trockista kémcsoport kérdésével. A cikket Horváth Márton elvtárs írja.”58 A kézi 

vezérlés tökéletes volt: a téma, az oldalszám (!), valamint a szerző személye is meghatározásra 

került, és minden pontosan úgy jelent meg, ahogyan azt a vezetés kérte. Vagyis a rendszer 

hibátlanul, óraműpontossággal, az elvárásoknak megfelelően működött. 

A Szabad Nép a magyarországi németek 1946-os elűzése előtti időszakban élen járt az 

ellenük irányuló gyűlöletkeltésben.59  A Sváb hazaárulók címmel 1945. április 18-án megjelent 

cikk a Nemzeti Parasztpárt által korábban megfogalmazott álláspontra reflektál, amely szerint 

ki kell űzni a svábokat Magyarországról. 

„A magyar nép szemében a svábság mindig a szabadság örök ellenségét jelentette. A 

független és szabad Magyarország idegen zsandárait, akik mindig készek arra, hogy hátulról 

döfjenek tőrt a nemzet testébe. Századokkal ezelőtt már úgy telepítették őket ide, a zsíros, 

magyar fekete földekre, mint gyarmati népek közé a német hatalomvágy misszionáriusait. […]  

a svábok fiait ne találnák a labancok között […] Petőfi lángoló szavakkal szórta a svábok 

fejére a magyar nép gyűlöletét. A »belső bitangok« mellett ők, a külföldről importált 

hazaárulók […] A magyar reakciót ők táplálják, köröttük gyűjti erejét a hitvány népkárttevők 

siserahada. […] Nincs és nem lehet helyük ezeknek a sváb hazaárulóknak tovább ebben az 

országban! A magyar nép szabadsága mindaddig ingatag marad, míg a német barbárság e 

telepes zsoldosaitól meg nem szabadulunk. Eleget híztak a magyar nép vérén és 

nyomorúságán, elég bűnt követtek el a magyar nép ellen, hogy elszenvedjék végre a 

bűnhődést: osztozzanak a német nép sorsában. Zsíros, fekete földjük jó lesz a dolgozó magyar 

parasztságnak. Századokon át éltek bőségben rajta és a magyarságnak hazaárulással fizettek 

érte.”60 

                                                 
57 Vaskézzel az árulók ellen (1949). Szabad Nép, 7(140), 3. (kiemelések tőlem) 
58 MNL OL M-K-S 275.f. 54/50.őe. 1. 
59 HORVÁTH Attila (2013): A magyar sajtó története a szovjet típusú diktatúra idején. Médiatudományi Könyvtár 
7., Budapest: Médiatudományi Intézet. Online: 
http://real.mtak.hu/34845/1/a_magyar_sajto_tortenete_mk7_w.pdf  
60Sváb hazaárulók (1945). Szabad Nép, 3(20), 1. (kiemelések tőlem) 

http://real.mtak.hu/34845/1/a_magyar_sajto_tortenete_mk7_w.pdf


17 
 

Fél órányi beszélgetés és vita 

Az 1949 és 1956 közötti időszak egyik politikai-nevelő célzatú intézkedése a 

munkahelyi viták bevezetése volt. Ez azt jelentette, hogy a dolgozóknak munkahelyükön 

kötelezően politikai vitákban kellett részt venniük. Ezt a köznyelv „Szabad Nép félórának” 

nevezte, mivel lényegében arról szólt, hogy a munkahelyi kollektíva elolvasta a Szabad Nép 

aznapi vezércikkét, illetve – adott esetben – a lap további fontosabb írásait. Ekkor alakultak 

meg a Szabad Nép Körök vagy Szabad Nép Baráti Körök. Azt, hogy a Rákosi-korszakban 

mennyire komolyan vették a Szabad Nép olvasását, az erről szóló sajtóhíradások is tanúsítják. 

Pósán Mária népnevelő az alábbiakat írta: 

„Reggelenkint olvassuk a Párt lapját, a Szabad Népet, ebből igen sokat tanulunk. Nem 

vagyunk lusták egy félórával előbb bejönni az üzembe, hogy megvitassuk a napi 

eseményeket.”61 

A Szabad Népben megjelent cikkek hatását jól mutatja az alábbi eset. A lap 1950. január 

31-i számában jelent meg az Állami Ellenőrző Központ (ÁEK) vizsgálatának eredményéről 

szóló tudósítás.62 A vizsgálat megállapította, hogy a hivatalokban elburjánzott a bürokrácia, az 

ügyintézés lélektelen és ellentmond a józan észnek. Az ÁEK vizsgálatának középpontjában a 

kisösszegű (500 forint alatti) átutalások és azok könyvelése szerepelt. Az egyik megállapítása 

az volt, hogy adott esetben a papír többe került, mint az átutalni szándékozott összeg. 1950. 

február 4-én a Szabad Nép a címlapon hozta a Dolgozókkal a bürokrácia ellen63 című, névtelen 

(!) cikket. Ebben a szerző felhívta az olvasók figyelmét azokra a kellemetlenségekre, 

amelyekkel a hétköznapok során találkozhatnak, és amelyek megnehezítik az ügyek intézését: 

ritkán ürített beadványládák, a kérvények számtalan kézen való áthaladása stb. Felhívta továbbá 

a figyelmet arra is, hogy a dolgozók legyenek éberek, mivel a bürokráciát az ellenség az építő 

munka hátráltatására is felhasználja. A hivatali eljárásokat górcső alá vevő és bíráló cikknek 

kézzelfogható hatása volt. A Fővárosi Napló, amely a budapesti Városháza és az elöljáróság 

dolgozóinak lapja volt, 1950. február 16-án örömmel számolt be arról, milyen hatást váltott ki 

a Szabad Nép február 4-i cikke. 64 A Harc a bürokrácia ellen című cikk szerzője leszögezi, hogy 

az MDP központi lapjának figyelmeztetése mindenkinek útmutatóul kell szolgáljon. 

                                                 
61 PÓSÁN Mária (1950): Levélben, telefonon felkerestek az érdeklődők, és mi átadtuk munkamódszereinket... – 
Egy népnevelő levele. Szabad Nép, 8(36), 4. 
62 A hivatalok, intézmények, vállalatok bürokratikus ügykezelése — egész népgazdaságunknak kárt okoz.  
Az Állami Ellenőrző Központ vizsgálatának eredménye (1950). Szabad Nép, 8(26), 3. 
63 Dolgozókkal a bürokrácia ellen (1950). Szabad Nép, 8(30), 1. 
64 Harc a bürokrácia ellen (1950). Fővárosi Napló, 5(7), 5. 



18 
 

Problémaként állapítja meg, hogy a hivatali dolgozók az ügyintézés kritikájával nem keresik a 

lapot. A XIV. kerületi elöljáróság dolgozói a Szabad Nép február 4-i cikke után a központi lap 

összes közigazgatással foglalkozó írását elővették az osztályértekezleten és megvitatták. Több 

hibát is észrevettek: pontatlan utasításokat, időrabló könyvelési és utalványozási rendszert (!), 

azt, hogy a falragaszokat kevesen olvassák, az oktatási csoportnál túlzott adminisztrációt, 

továbbá azt, hogy az üzlethelyiség lakáscélra történő igénylése többszörös és felesleges 

ügyintézéssel jár, valamint hogy a IV. ügycsoportnál keletkezett iratokat nem a hivatali 

írógépen készítik el, hanem a segédhivatalban. A megoldásokat végül megtalálták, azonban 

ezek kidolgozásában meghatározó szerepet játszott a párt lapja: „A Szabad Nép cikkei nyomán 

megállapítva a hibákat, a községpolitikai bizottság letárgyalta és ahol lehetséges, a szükséges 

intézkedéseket azok kiküszöbölésére saját határkörében meghozta.”65 A Városháza XII. 

ügyosztályának dolgozói Szabad Nép Baráti Kört alakítottak, amelyben a párt lapjában 

megjelent cikkeket közösen olvasták és vitatták meg. A február 4-én megjelent cikk hatására 

önvizsgálatba kezdtek. Megállapították, hogy: „a főváros adminisztrációjában is vannak olyan 

jelenségek, amelyek az ügyek elintézését hosszadalmassá, sőt költségessé teszik.”66 Példaként 

egy olyan levonást említettek, amelynek visszafizetése ugyan a Központi Pénztárban történt, 

azonban a hosszadalmas ügyintézésbe még a Posta és a Nemzeti Bank is bekapcsolódott. Ennek 

kapcsán felmerült bennük a kérdés: „helyes dolog egy fővárosi alkalmazotti elszámolással két 

más közintézmény ügykezelését terhelni s magunknak pedig a munkaidő rovására feleslegesen 

félórákat elveszíteni.”67 

Az októberi zavar – a Szabad Nép újságíróinak 1954-es tiltakozása a cenzúra ellen 

a Politikai Bizottság előtt 

Sztálin 1953-ban történt halála után enyhülés következett be. Annak ellenére, hogy 

Nagy Imre az országgyűlés március 8-i gyászülésén méltatta Sztálint, az 1953 júniusában 

Moszkvába rendelt magyar vezetők közül mégis őt választotta az SZKP68 vezetése. Rákosi 

Mátyást felszólították, hogy adja át neki a Minisztertanács elnöki tisztségét. Nagy Imre 

hivatalba lépése után szakított elődei politikájával, és fordulatot hirdetett. Egy évvel később a 

                                                 
65 uo. 
66 uo. 
67 uo. 
68 Szovjetunió Kommunista Pártja 



19 
 

Szabad Népben megjelent cikkében arról beszélt, hogy a párttagoknak is szerepük van a politika 

alakításában: 

„Nekünk ezt most tovább kell vinni és el kell érni, hogy a párt egész 

tagsága egy nyelven beszéljen. Ehhez azonban meg kell változtatni a 

vezetés módszereit és fel kell számolni a párttagok szerepéről kialakult 

bizonyos helytelen nézeteket. Érvényesíteni kell azt, hogy a 

párttagoknak nemcsak a vezetés által kitűzött feladatok végrehajtása 

terén van igen fontos szerepük, hanem a párt politikájának 

kialakításában is. Enélkül nem lehet egészséges, pártszerű élet a 

pártban, a vezetés pedig a levegőben lebegne, elszakadva a párttagság 

széles tömegeitől, elveszítené azt az erőt és lendületet, amit a párttagság 

a vezetés számára jelent […] kevés szó esik a pártvezetés és a 

párttagság kapcsolatáról, elvi-politikai egységéről. Pedig ez 

forradalmi munkáspártban elengedhetetlen feltétele a pártvezetésnek. 

[…] Változtatni kell azon is, hogy a párttagság előtt nem vetjük fel a 

párt elvi és politikai kérdéseit, mintha az ezekkel való foglalkozás csak 

a vezetés feladata lenne, a párttagságra csak a végrehajtás tartozna. 

[…] a mi erőnk párttagságunk széles tömegeiben, egységes 

cselekvésében, öntudatában van.”69 

Annak ellenére, hogy Nagy Imre nem említette kifejezetten az újságírókat – végig a 

párttagokról beszélt –, az érintettek magukra is vonatkoztathatták szavait, hiszen közvéleményt 

formáló csoportot alkottak. Szavai a Központi Vezetés júniusi70 és októberi határozatai után 

bombaként hatottak a két nappal később megkezdődő Szabad Nép-taggyűlésen. A taggyűlésen 

a résztvevők azzal szembesülhettek, hogy olvasótáboruk nem tekinti őket hiteles orgánumnak. 

A taggyűlésen Kövesi Endre újságíró kijelentette, hogy a sajtó független az állami szervektől, 

és a Szabad Nép is független szervezetnek tekinthető.71 Ez az állítása annak fényében különösen 

érdekes, hogy a Szabad Nép ebben az időszakban a pártközpont egyik osztályaként működött, 

vagyis nem lehetett független. Kende Péter pedig kijelentette, hogy mindig igazat kell mondani. 

A szerkesztőség tagjai úgy gondolták, hogy a párttaggyűlésről készült jegyzőkönyvet eljuttatják 

                                                 
69 NAGY Imre (1954): A Központi Vezetőség ülése után. Szabad Nép, 12(293), 2. 
70 A Központi Vezetősége az 1953 júniusi határozatában elismerte, hogy a Rákosi Mátyás által irányított vezetés 
komoly hibákat követett el. Az 1953 októberi határozatában a júniusi határozat óta eltelt négy hónapot értékelik.  
71 TAKÁCS Róbert (2006): Újságírói szerepfelfogások 1954 és 1956 között Magyarországon. Online: 
https://mediakutato.hu/cikk/2006_04_tel/01_ujsagiroi_szerepfelfogasok 

https://mediakutato.hu/cikk/2006_04_tel/01_ujsagiroi_szerepfelfogasok


20 
 

az MDP KV tagjaihoz, a Magyar Rádióhoz, az MTI-hez és az országos napilapokhoz. Mintegy 

200–300 példányt sokszorosítottak, amikor a jegyzőkönyveket lefoglalták. Ennek ellenére a 

jegyzőkönyv számos személyhez eljutott, híre gyorsan terjedt, és az ügy végül az MDP KV elé 

került.72 

A Rákosi Mátyás távollétében, Farkas Mihály vezetésével tartott november 17-i PB-

ülés napirendjén szerepelt volna a Szabad Nép taggyűlésén történtek megvitatása, ezt azonban 

végül elnapolták. Érdekesség, hogy a november 24-i PB-ülésen Nagy Imre nem volt jelen, míg 

a november 17-in igen.73  

A PB november 24-i ülésén a tagok a Szabad Nép szerkesztőbizottságával együtt 

tárgyalták az 1954. november 13-án készült jelentést a lap munkájáról és feladatairól, valamint 

a taggyűlésről készült jegyzőkönyvet. Emellett szóba került Darvas József74 A túllicitálásról75 

szóló cikke is, amelyet a szerkesztőség nem tartott megfelelőnek, és változtatásokat javasolt. A 

javasolt módosításokat azonban a miniszter nem fogadta el, így a cikk változtatás nélkül jelent 

meg a lapban. 

A szerkesztőbizottság álláspontja szerint a lap nem adott kellő támogatást a pártnak 

ahhoz, hogy megvalósítsa a politikáját. Többek között kifogásolták, hogy a lap nem 

foglalkozott az elvi kérdésekkel, agitációs munkája szürke maradt, és a munkásosztályt nem 

érintette kellő mértékben; miközben a mezőgazdaságról szóló írások javulást mutattak, a városi 

középrétegek problémái szinte teljesen kiestek az érdeklődési köréből. Súlyos hibaként rótták 

fel, hogy a központi pártlap nem volt elég bátor, és a tömegek kérdéseire nem adott választ. Ha 

bírált is, kritikája nem hatolt elég mélyre. Úgy vélték, hogy: 

„A szerkesztőbizottság nem kapott kellő támogatást ahhoz, hogy 

a tömegek által felvetett nehéz kérdéseket őszintén, bátran és idejekorán 

megválaszolja a lapban.  A szerkesztőség egyes esetekben (például az 

áramellátásnál, vagy a nagyberuházások leállításával) kezdeményezte 

ilyen kérdések felvetését, de ezekre a kezdeményezésekre a »Szabad 

Nép« szerkesztősére elég hosszú ideig legtöbbször elutasítóválaszt 

kapott. Az is előfordult, hogy a szerkesztőség által készített egyes 

cikkekben az előzetes ellenőrzés során a bátor kritika élét helytelenül 

                                                 
72 HORVÁTH (2013) 
73 MNL OL M-K-S 276.f. 53/204 és 205.őe. 1. 
74 Darvas József (1912–1973) író, politikus. 1953–56 között népművelési miniszter. 
75 DARVAS József (1954): A túllicitálásról. Szabad Nép, 12(325), 3. 



21 
 

tompították, a cikkekből a problémákat nyíltabban feltáró részeket 

kihúzták. Mindez természetesen visszahatott a szerkesztőbizottság, a 

szerkesztőség munkájára, visszavetette a kezdeményezést, a bátorságot, 

a harcosságot. […] Inkább hallgatunk a nehéz kérdésekről, mert abból 

nem lehet baj.”76 

A szerkesztőbizottság a lap színvonalán és harcosságán is javítani akart. Véleményük 

szerint a Szabad Népnek kell élen járnia a hibák feltárásában és bírálatában. Ezzel az újság és a 

párt tekintélyét növelik, nem pedig aláássák azt: „a lap megmutatja: hogyan vezeti a hibák 

elleni harcot a párt és a kormány.”77 A bizottság által készített jelentés egyik érdekes elszólása 

a szerkesztőségen belüli viszonyok bemutatásához kapcsolódik. Eszerint a légkör feszült volt, 

félelem hatotta át. A problémás témákat a munkatársak egymás között nem merték felvetni. 

Mindez annak ellenére történt, hogy az országban tapasztalható viszonyokról nemcsak a 

települések és üzemek látogatása révén szereztek ismereteket, hanem a beérkező levelek alapján 

is, amelyekből a pártvezetés számára rendszeresen hangulatjelentéseket állítottak össze.78  A 

pártirányítással kapcsolatban a szerkesztőbizottság azzal a kéréssel fordult a PB-hez, hogy 

nagyobb önállóságot biztosítson számukra.79 

A jelentést megkapó PB-tagok számára Horváth Márton röviden összefoglalta a 

taggyűlésről szerzett benyomásait: „a taggyűlésnek voltak számottevő pozitív oldalai is. 

Lelkesedés, őszinte véleménynyilvánítás és olyan kritikai lendület jellemezte, amelyre eddig 

nem volt példa taggyűléseinken.”80 

Külön kiemelte Kövesi felszólalását is, amelyet minősíthetetlennek nyilvánított. 

Horváth az alábbi hibákat vette észre a taggyűlésen: 

1) A taggyűlés túllépte azt a határt, amelyet egy alapszerv 

megengedhet magának, hiszen nemcsak egyes személyeket bírált. 

Horváth szerint az ott történtek alkalmasak voltak a pártvezetés 

tekintélyének csorbítására. 

2) A pártdemokrácia egyoldalú értelmezése. Horváth önkritikát 

gyakorolt: véleménye szerint hibát követett el akkor, amikor 

                                                 
76 MNL OL M-K-S 276.f. 53/205.őe. 10. 
77 uo. 14. 
78 uo. 18. 
79 uo. 19. 
80 uo. 20. 



22 
 

beszámolójában a párttagság munkába való bevonásáról beszélt, és 

figyelmen kívül hagyta a jobboldali veszély lehetőségét. 

3) Az újságírói őszinteséget és az igazságot helytelenül értelmezték. 

Ezt veszélyesnek, helytelennek és a kommunista újságírás számára 

megengedhetetlennek tartotta. 

4) A Szabad Népnél tapasztalt hibák a sajtó más területein is 

megjelentek.81 

Horváth a Szabad Nép hibáiért nem tartotta magát felelősnek; úgy vélte, hogy 

amennyiben erősebben lépett volna fel a bírálatokat megfogalmazók ellen, az visszaüthetett 

volna, és elfojtotta volna a lelkesedést és a kritikát is. A taggyűlésen kialakult helyzetet 

véleménye szerint az alábbi okok idézték elő: 

1) A Szabad Nép különleges helyzete. Az újságírók a terepen járva 

közvetlenül tapasztalták a hibás politika okozta nehézségeket, 

szembesültek a tömegek igényeivel és panaszaival, amelyeket 

azonban nem írhattak meg a lapban. Emellett a párt júniusi, és 

különösen az októberi határozatai olyan belső feszültséget 

teremtettek a szerkesztőségen belül, amely végül ehhez a kitöréshez 

vezetett. 

2) Kevés volt a pártgyakorlattal rendelkező káder.82 

Véleménye szerint a hibák elemzésén, javításán és felszámolásán túl biztosítani kell a 

helyes bírálat lehetőségét is. Vagyis a párt kontrollja mellett bírálatokat is meg lehessen 

fogalmazni.  

Komor Imre83, a szerkesztőbizottság tagja, szintén egyetértett Horváth véleményével. 

Azonban a kialakult helyzetért leginkább őt tartotta felelősnek, mivel a referátumát előzőleg (!) 

nem beszélte meg velük. A szerkesztőségen belül ingadozást tapasztalt; véleménye szerint a 

szerkesztőbizottságnak el kell határolódnia a taggyűléstől. 

Fehér Lajos84 megdöbbentő őszinteséggel ecsetelte a PB ülésén a Szabad Népben 

szerzett tapasztalatait: 

                                                 
81 uo. 20–21. 
82 uo. 21. 
83 Komor Imre (1902–1966) újságíró, lapszerkesztő. 1952-1955 között a Szabad Nép szerkesztője 
84 Fehér Lajos (1917–1981) újságíró, a Kádár-korszak meghatározó agrárpolitikusa. A Szabad Nép főszerkesztő-
helyettesként Nagy Imre vonalát támogatta, emiatt 1955-ben eltávolították a laptól. 



23 
 

„Itt van továbbá a Szabad Nép őszinteségének és 

pártirányitásának a kérdése.  Én a nyár óta vagyok a Szabad Népnél, 

de engem megdöbbentett, hogy a levelek tömege érkezik hétről-hétre, 

amiben azt olvashatjuk, hogy a Szabad Nép nem őszinte, kozmetikázza 

a híreket, sőt hazudik a Szabad Nép. Szóval az olvasóközönség 

kifejezésre juttatja, hogy elégedetlen a Szabad Nép hangjával. Ezt úgy 

fogom fel, hogy nem kommunista lap az, amely semmibe veszi az 

olvasók, a levelezők véleményét. Én legalább is azt tanultam Sztálin 

elvtársnak a sajtóról szóló írásaiból: azt, hogy meg kell szívlelni az 

olvasók a levelezők véleményét.  Ez az elégedetlenség a Szabad Néppel 

a taggyűlésen elemi erővel robbant ki. Bennem is másokban is, olyan 

érzés alakult ki, hogy nem lehet teljes erővel, szívvel-lékekkel dolgozni 

olyan újságban, amelyre az olvasók azt mondják, hogy nem őszinte.”85 

Fehér szavai is rámutatnak arra, hogy Sztálin halála és Rákosi bukása gyökeresen 

felforgatták a magyar belpolitikai viszonyokat. A diktatúra által gerjesztett félelem, amelynek 

révén kordában tudták tartani a társadalmat, fokozatosan visszaszorult. Azok az olvasók, akik 

korábban ódákat zengtek a Szabad Népről, továbbra is megírták véleményüket, ezekből 

azonban már hiányzott a dicséret. Hazugnak tartották a lapot és szerzőit. Ez pedig zavart okozott 

a szerkesztőségen belül. Fehér szavai akár jóslatnak is beillenek, amikor arról beszélt, hogy a 

vezetőknek el kell fogadniuk a kritikát, mert ha ezt nem teszik, az a párt pusztulásához vezet. 

Novobáczky Sándor86 a „lázadó” újságírók pártját fogta. Szerinte a taggyűlés nem a 

pártvezetés ellen irányult. A Szabad Nép munkatársait számos kedvezőtlen tapasztalat 

elkeserítette, és negatív hangok is megjelentek, a többség azonban örömmel fogadta a Központi 

Vezetés júniusi és októberi határozatait. Felszólalásában említést tett arról is, hogy tudomása 

szerint a Titkárság a KV határozatát két héttel megelőzően, 1954 szeptemberében 

figyelmeztette a szerkesztőbizottságot a lapban megjelenő bíráló hangvételű cikkek miatt. 

Novobáczky mellett Fehér Lajos is úgy látta, hogy a Szabad Nép szerkesztősége a párt mellett 

áll. Fekete Sándor87 szerint a taggyűlésen kialakult vitában a szerkesztőbizottság hibázott, 

                                                 
85 uo. 32. 
86 Novobáczky Sándor (1924–1989) újságíró, humorista. 1953-1955 között a Szabad Nép 
szerkesztőbizottságának tagja. Nézetei miatt 1955-ben eltávolították onnan. 1956. október 6-án megjelent cikke 
miatt 1957. januárjában letartóztatták, 10 havi börtönre ítélték és évekig nem publikálhatott. 
87 Fekete Sándor (1927–2001) újságíró, 1952–1956 között a Szabad Nép szerkesztőbizottságának tagja. 1956-os 
forradalomban játszott szerepéért és a Hungaricus írói álnéven írt írásai miatt a Mérei-perben 9 év börtönre 
ítélték.  



24 
 

amikor nem lépett fel a túlzások ellen. Ennek ellenére ő is pozitívan értékelte a gyűlést, és 

megállapításai arra is rávilágítanak, hogy a szerkesztőségen belül továbbra is a félelem 

uralkodott: „voltak, akik évek óta nem nyilvánítottak véleményt és felszólaltak olyanok, akiknek, 

eddig nem volt egy szavuk sem. Lelkesedés és munkakedv jellemezte a Szabad Nép 

taggyűlését.”88A párton belüli demokrácia híve volt; nem tudta elfogadni azt a felfogást, hogy 

az alapszervezet tagjai ne bírálhassák a pártvezetést. Méray Tibor89 pozitívnak értékelte a 

taggyűlést; szerinte lelkesedés fűtötte át a résztvevőket. Ugyanakkor hibák is adódtak. Többek 

között: „A felszólalások olyanok voltak, hogy nem előre fogalmaztuk meg őket, hanem 

rögtönzöttek voltak és beléjük kerültek egyoldalú megfogalmazások.”90 Méray e mondatát össze 

kell vetni azokkal a megállapításokkal, amelyek a szerkesztőségben uralkodó hallgatásra 

utalnak. Még a taggyűléseken sem lehetett senkinek önálló gondolata. Minden felszólalás és 

hozzászólás előre meg volt beszélve, le volt egyeztetve. A „rögtönzés” és az „önálló gondolat” 

a rendszer működési hibájának jeleként jelent meg. Méray arra a következtetésre jutott, hogy 

bírálni csak pártszerűen lehet. Több alkalommal is megfogalmazott bírálatokat.91 Feltehetően 

ezért címezte neki és nem Horváthnak az ülést vezető Farkas Mihály a kérdéseit: 

1) Miért gondolja, hogy a KV határozata után a párttagoknak a 

pártban az asztalra kell csapni?  

2) Miért gondolja, hogy tisztító viharra van szükség? Kit kell, hogy 

elsöpörjön a tisztító vihar?  

3) Az Írószövetség közgyűlésén a fő veszélyt az őszinteség 

korlátozásában látta. Milyen mértékben kívánja a szabadságot 

kiszélesíteni?  

4) Az Írószövetségben azt mondta, hogy a pártirányítást nem tartja 

kielégítőnek. Nem tudja, milyen céllal vetette fel ezt, és nem 

érti, milyen pártirányításról beszélt. 

                                                 
88 MNL OL M-K-S 276.f. 53/205.őe. 26. 
89 Méray Tibor (1924–2020) újságíró, író. 1954–1955 között a Szabad Nép szerkesztőbizottságának tagja. Nagy 
Imre támogatása miatt 1955-ben eltávolították a laptól. 1957-ben családjával együtt elmenekült az országból.  
90 MNL OL M-K-S 276.f. 53/205.őe. 27. 
91„A régi személyzeti főnök aki még a racionalizálást intézte, s akit véletlenül 10 éve ismerek, becsületes, párthű 
ember: Kaz elvtárs a régi barát bizalmasságával mondja: — Te, ha látnád ezt a Pauli Máriát; Úgy néz ki, mint 
egy apáca ... Azt hiszi, ezzel «meg vagyok főzve». Vagy legalább is «megpuhítva». — És? — És klerikális ... 
Nem is tagadja; Te, ez minden reggel, mielőtt irodába jön, templomba megy, misére. […] Nem értem. Nálunk 
vallásszabadság van. Ha egy 54 éves öreglány naponta háromszor akar templomba menni, akkor menjen el 
háromszor. Menjen el ötször, tízszer, százszor.” MÉRAY Tibor (1954): Miért éppen Pauli Máriát? Szabad Nép, 
12(294), 3.  



25 
 

Farkas szerint ezeket az elvi kérdéseket tisztázni kellett. Kijelentette, hogy a pártvezetés 

részéről – konkrétan az ő részéről – mindig megkapták a helyes instrukciókat. 

Mérey Farkas kérdéseire igyekezett úgy reagálni, hogy kikerüljön a kényes helyzetből, 

és tompítsa korábbi kijelentéseit. Az „asztalra csapást” úgy értelmezte, hogy a tagság feladata 

az októberi határozat végrehajtása. A „tisztító viharra” pedig a párthatározatok következetes 

végrehajtása miatt van szükség: el kell söpörni mindent, ami rossz, maradi, és ellenáll ezeknek. 

Méray továbbra is visszakozott, és elkezdte kifejteni, mit ért az irodalom túlzott korlátozása 

alatt. Álláspontja szerint helytelen az a nézet, hogy az írónak akkor is meg kell írnia mindazt, 

amit lát, ha az árt a pártnak. Ez újabb visszalépést, a hivatalos álláspont elfogadását jelentette: 

az írói szabadság további korlátozását. Ezután kihasználva a pártirányitásban rejlő lehetőséget 

óvatosan támadásba lendült és a PB előtt nekiment Farkasnak: 

„Ahogy a Szabad Népben olvastam Farkas elvtárs XI. kerületi 

választási beszédében elég óvatosan fogalmazta meg a közgyűlés 

értékelésének a kérdését és – hogy úgy mondjam – nyitva hagyta az ajtót 

ebben a kérdésben.”92 

Farkas helyeselt, majd visszatámadott: Méray szerepe is hozzájárult ahhoz, hogy az 

Írószövetség közgyűlése ilyen irányba elcsússzon. Ezt Méray visszautasította: szerinte az 

elcsúszásban játszott szerepe csekély volt, ugyanakkor az általa elkövetett hibákat elismerte. 

Méray után Novobáczky került a pellengérre, amikor magyarázatot kellett adnia arra, miért 

üdvözölte a diktatórikus módszereket alkalmazó vezetők elleni fellépést, és milyen 

tapasztalatokkal rendelkezett velük kapcsolatban. Azonnal hárított: nem a PB tagjaira gondolt, 

hanem a miniszterekre és gazdasági vezetőkre. A kérdések feltétele után a PB tagok levonták a 

következtetéseiket. 

Elsőként Hegedüs András93 fejtette ki véleményét. Álláspontja szerint súlyos helyzet 

alakult ki a szerkesztőségben. Többen hibákat követtek el. Ezek közé tartozott az elmúlt tíz év 

eseményeinek hamis színben való feltüntetése. Álláspontja szerint nem igaz az az állítás, hogy 

a pártvezetés hazudott volna a népnek, hiszen az igazság elválaszthatatlan a párttól. A 

pártvezetés a Szabad Nép szerepéről vallott felfogását akkor is egyértelművé teszi, amikor az 

abban megjelenő bírálatokról beszél. A lapban megjelenő kritikák lényegében nem az egyes 

                                                 
92 MNL OL M-K-S 276.f. 53/205.őe. 36. 
93 Hegedüs András (1922–1999) szociológus, politikus, miniszterelnök. 1953–1955 között a Miniszertanács első 
elnökhelyettese. 



26 
 

újságírók álláspontját tükrözik, hanem a Központi Vezetés kritikájaként értelmezendők az adott 

szerv felé. Elveti a PB tagok által elkövetett hibákról való írás lehetőségét: 

„Az elvtársak azt kívánják, hogy a P.B. tagjainak minden olyan 

hibás intézkedését, sőt véleményét, amit az élet nem igazolt, tárjunk a 

széles nyilvánosság elé. De mi történnék akkor, ha megírnánk 

mindezeket? Az lenne, hogy hitelét veszítené nemcsak az egyes vezető, 

hanem az egész vezetőség.”94 

Ha a nyilvánosság tudomást szerezne a PB tagjainak tévedéseiről, vajon elveszítené-e 

hitelét a testület? Ha a nyilvánosság tudomást szerezne a PB tagjainak tévedéseiről, vajon 

elveszítené-e hitelét a testület? Hegedüs még kisebb ügyekben is megtiltotta volna a cikkek 

megjelentetését. A beszédét olvasva az derül ki, hogy a pártvezetést mindenáron meg akarta 

védeni. Az ország élén lévők érdekében nem lehet egyes személyek hibáiról írni, mert azzal 

minden vezetőnek ártanak. Ebből következett az a meglátása is, hogy szerinte a lapnál nagyon 

sok olyan ember dolgozik, aki nem ért az újságíráshoz, ezért 

„erősíteni kell a párt magját a Szabad Népben. Persze talán 

furcsa, hogy ezzel a kifejtéssel élek, hiszen minden munkatárs párttag a 

Szabad Népben.”95 

A pártvezetésnek problémája van a párttagokkal, és ezért egy belső magot, illetve 

klikket kell létrehozni? Vagyis egy belső csoport megerősítésének szükségességét vetette fel, 

amely felszámolja – kiszorítja – a nem kívánatos elemeket. 

Ács Lajos96 a Szabad Népet értékelve a mindenütt terjedő jobboldali veszélyre hívta fel 

a PB tagjainak figyelmét. A lap vezetésének bírálatakor az alábbiakat emelte ki: 

„A Szabad Nép szerkesztőbizottságának az a hibája, hogy mivel 

csak a baloldali hibákat tartja hibáknak egyoldalúságba esik és nem 

akarja elfogadni azt, amiről értelmiségi körökben mindenki tud, ami le 

van nyomtatva: azt, hogy vannak igenis elméleti, elvi, politikai és 

gyakorlati kérdésekben jobboldali nézetek, s nem akar ez ellen sem 

saját pártszervezetében, sem másutt küzdeni. A Szabad Nép 

                                                 
94 MNL OL M-K-S 276.f. 53/205.őe. 41. 
95 uo. 43. 
96 Ács Lajos (1922 –1968) közgazdász. 1954-56-ban az MDP PB tagja, 1953-56 között a KV titkára. 



27 
 

demobilizált e téren, le van szerelve. Éppen azért van leszerelve, mert 

egyoldalúan csak egy felé – balfelé – hajlandó ütni és hadakozni.”97  

Álláspontja szerint: „.A párttal szemben, a K .V .-el szemben a Szabad Nép 

szerkesztőbizottsága nem csinálhat politikát, nem képezhet centrumot, hanem a K.V. politikáját 

kell vinnie a Szabad Népnek.”98 A párt központi lapja nem önálló orgánum, ahol az újságírók 

szabadon írhatnak bármiről. Csupán a párt üzenőfalaként működik. 

Farkas Mihály a Szabad Népről szóló vita végén ismét bírálta a szerkesztőséget, és – a 

PB többi tagjához hasonlóan – továbbra sem volt hajlandó akár csak érintőlegesen is tárgyalni 

a szerkesztőbizottság javaslatáról. Kijelentette, hogy jelen formájában nem fogadják el a 

szerkesztőbizottság előterjesztését. Az lenne a legjobb, ha ők maguk vonnák vissza és egy újat 

készítenének. 

A szerkesztőbizottság tagjai értetlenkedve fogadták Farkas bejelentését. Novobáczky 

szóvá is tette: „Nem igen esett szó itt az ülésen a tulajdoniképperi előterjesztésről és arról, hogy 

mi a helyes, vagy helytelen abban. Farkas elvtárs azt mondja, hogy vonjuk vissza az 

előterjesztésünket, de nem értem, hogy minek vonjuk vissza, mikor ahhoz senki nem szólt 

hozzá?”99 

Farkas annyit reagált erre, hogy írják át. Méray azonban nem hagyta annyiban, és 

rákérdezett arra, hogy a Farkasnál lévő, nem közölhető cikkekkel mi a probléma. Érdemi választ 

nem kapott rá. 

Az ülésen a Szabad Nép Nagy Imre-párti szerkesztőbizottsága összecsapott a rákosista 

PB-vel, és gyakorlatilag vereséget szenvedett. A PB tagok éreztették, hogy ők a hatalom valódi 

birtokosai. Farkas nem véletlenül idézett Sztálintól. Ezzel jelezte, hogy melyik oldalon áll, és 

hogy bármennyi hibát is követtek el, továbbra is érinthetetlenek maradnak. Ezért nem 

foglalkoztak érdemben a benyújtott előterjesztéssel, hanem hozzászólás és bírálat nélkül 

visszadobták azt. Azonban a valódi céljukat nem érték még el. Ezzel még egy fél évet várniuk 

kellett. Nagy Imre bukása után a szerkesztőbizottság feletti védőernyő is megszűnt, és lehetővé 

vált a tagok eltávolítása. A rákosista vonal visszatérhetett. 

  

                                                 
97 MNL OL M-K-S 276.f. 53/205.őe. 53. 

98 uo. 54. 
99 uo. 72. 



28 
 

A HARCOKBAN MEGFÁRADT NÉV 

Amikor Rákosi Mátyás 1945. március 25-én hírül adta, hogy az illegalitásból kilépő 

Szabad Nép a harcos útjára lép, talán bele sem gondolt abba, hogy ezzel a címmel a lap alig 

több mint tizenegy évet él majd meg, és neve a harcok során elhasználódik. Az első években a 

szoros kézben tartott lap szerkesztői és újságírói mindent félretettek a siker érdekében. A 

pártvezetés kérésének megfelelően támadták a kijelölt célpontot vagy célpontokat. Ha kellett, 

a legaljasabb jelzőket is használták etnikai és vallási csoportok, illetve személyek elleni harc 

során. A rendszer megszilárdulása után is ugyanezt a stílust folytatták. 

A szerkesztőségen belül senki sem tett fel kérdéseket, és egymás között sem beszéltek 

azokról a problémákról, amelyeket az országban láttak vagy tapasztaltak. A párttaggyűléseken 

a problémák elkerülése végett nemcsak az elmondani kívánt referátumokról folyt egyeztetés, 

hanem a felszólalásokról is. A rögtönzött és előre nem egyeztetett beszéd zavart okozhatott 

volna a rendszerben. 

Sztálin halála után minden megváltozott. A Moszkvában elkezdődött változások szele 

Magyarországot is elérte. Nagy Imre lazítani kívánt és ez elérte a Szabad Nép szerkesztőségét 

is. A fiatal újságírók Nagy Imre szárnyai alatt úgy vélték, hogy a pártirányítás mellett már 

írhatnak azokról a problémákról is, amelyeket korábban a pártvezetés kérésére elhallgattak. 

Bírálatokat is meg lehet fogalmazni és megjelentetni. Ez utóbbi azonban kiverte a rákosista 

klikknél a biztosítékot. Nagy Imre hiába került pozícióba, Rákosiék nem kerültek ki a 

hatalomból, körön belül maradtak. Bár meggyengültek, ha Moszkvában úgy döntenek, 

bármikor visszakerülhettek a hatalomba. Egy ilyen visszatéréshez a pártközponti lap jobboldali 

elhajlása, valamint a párt és annak vezetése elleni bírálatok és lejáratás további érveket 

szolgáltattak. Ha Moszkva őket választja, ők nemcsak az országot, hanem a Szabad Népet is 

kézben tartják majd. 

A Nagy Imre-párti szerkesztőbizottságból Fehér Lajos volt az, aki felismerte, hová vezet 

a rákosista klikk politikája. Az elégedetlenségtől hangos olvasói levelekből és a lap hazugsággal 

való vádolásából arra a következtetésre jutott, hogy ha minden a régi mederben folytatódik, az 

a párt pusztulásához vezet. Ez két évvel később be is következett. 

1956-ra a Szabad Népet már olyan fokú gyűlölet övezte, hogy Kádár Jánosék inkább a 

lap nevének megváltoztatása mellett döntöttek. 


	Történeti áttekintés – a nemzetközi sajtó kialakulása
	A magyar sajtó története a Népszabadság megalakulásáig
	A párt lapja
	A Szabad Nép a harcos útjára lép
	A gyűlölet propaganda szolgálatában – az elhelyezett cikkek
	Fél órányi beszélgetés és vita
	Az októberi zavar – a Szabad Nép újságíróinak 1954-es tiltakozása a cenzúra ellen a Politikai Bizottság előtt

	A harcokban megfáradt név

